His master’s voice.

september 18, 2007

CarlssonEn pryl jag verkligen längtat efter, och som kanske kan inrymmas i vår kommande, större lägenhet, är någon form av ljudanläggning. Just nu är jag lite småsåld på ett par Carlsson oa-5, med matchande Tandberg- eller Marantzförstärkare med mjukt belysta instrument och en Thorens. Återstår att hitta retroelektronik i bra skick, annars blir det kanske 5.1 till slut ändå.

Edit 070922: Idag har jag jag gjort en tour av antikbodarna kring Odenplan. De flesta affärerna kränger mest gamla 1800-talsgrejer, men några stycken har en del fin design från mitten av 1900-talet. Mest glad blev jag över utbudet av grymt snygga förstärkare och receivers på Magazin 13. Kul att hitta gamla bortglömda märken som Akai, Sansui och Wharfedale igen. Visst vore en radiogramofon i en teakmöbel mest tidstypiskt korrekt för lägenheten, men 70-talsvarianterna är överlägset mest praktiska.

5 Responses to “His master’s voice.”

  1. Lise Says:

    Mmm, Carlsson. Du var en finsmakare du :)
    Min käre bror också, han lade beslag på pappas gamla Carlsson >:(

  2. Herr K Says:

    Jag vet inte om suktandet efter ett par Carlsson gör mig till inredningsmässig finsmakare eller audiofil. Det är nog 10 år sedan jag lyssnade på ett par men jag tycker fortfaradne att de är lika snygga (helst ett par oa-5 typ II i vitt). Du råkar inte vilja sälja din brors högtalre? =)

  3. Lise Says:

    Jaa, audiofil var ordet jag behövde :D Det är en kort och koncis beskrivning av min far. Och högtalarna lär nog aldrig bli till salu om man frågar honom ;)

  4. Ola Says:

    Jag gjorde mig av med min Nad-sak nu. Fick mer betalt än vad den var värd så den försvann. Kolla annars in Audio Concept på Södra Agnegatan eller på nätet. De har en hel del retro-inspirerade grejer.

  5. Herr K Says:

    Bra val att kränga naden när du fick ett schysst erbjudande. Själv fick jag inte ett ruttet korvöre när lillebror tog hand om min svarta, 43,5cm breda 90-talsenhet. Jag har ju inga höga krav egentligen, Audio Concept hade några riktigt fina vintage look-a-likes men ack så dyrt. En välvårdad Marantz 2220b borde gå att hitta under tusenlappen och de är fantastiskt snygga.


Kommentera

