Smaskig svärmorstunga.

januari 23, 2008

smaskig_svarmorstunga_08022.gifPå väg hem från jobbet slog jag till på tre svärmorstungor till vardagsrumsfönstret. De känns lite 50-tal sådär, behöver knappt vatten och ska enligt uppgift överleva det mesta. Jag undrar om det även gäller katter med smak för gröna växter?

Med Fröken S i huset lär de gissningsvis med näppe överleva helgen, trots att jag preparerat tungorna med vitpeppar. Innan jag ens vänt ryggen till passade hon nämligen på att provtugga på ett av bladen. Som vanligt med andra ord.

På Fröken S topplista över tuggvänliga växter innehas förstaplatsen, utan konkurrens, av tulpaner. De tuggar hon nämligen inte bara på, hon äter upp dem, rakt av. Andraplatsen delas av liljor och koriander i kruka. På plats nummer tre hamnar i princip alla andra växter, så länge de inte har allt för stickiga taggar.

3 Responses to “Smaskig svärmorstunga.”

  1. Ola Says:

    Hon äter ju inte orkideér. Inte förr iaf…

  2. Fröken J Says:

    Ola: Jodå, nu för tiden smaskar hon gärna på dem också. :)

  3. Ola Says:

    Jag tror inte hon får någon riktig mat numera…


Kommentera

