Aska som husmorsknep.

februari 25, 2008

husmorsknep_bild.gifVårt matbordet i teak har smittats av vita fläckar under helgen. Desperat söker jag en lösning på Google och hittar till min förvåning fler sidor som samstämmigt tipsar om att gnida fläckarna med cigarraska. Kan det verkligen funka?

Hur som helst, vi har köpt en cigarr, försöka skadar förhoppningsvis inte.

Edit: 080225
Om det funkade, tja, jag vet inte det. Eftersom fläcken är ganska stor, så räckte askan som Herr K producerade under en påtvingad kvällspromenad inte så långt. Möjligen blev det en viss skillnad på det område vi gned som mest. Men vi behöver mer aska, och problemet är att ingen av oss är vidare sugen på att blossa feta cigarrer utanför porten på kvällarna.

För att slippa askan har vi även testat Ring Remover, en svindyr vätska från Liberon, som inte funkade alls på vårat bord.

10 Responses to “Aska som husmorsknep.”

  1. Agnetha Says:

    Att man firar nyfödda med en cigarr, eller helt enkelt njuter av cigarr tillsammans med ett glas av valfri bärnstensfärgad vätska det har jag hört förr, men att motivera cigarrökandet med att man behöver askan för att putsa bort fläckar på matbodet med, den var ny! Hoppas att det går/gick bra! :-)

  2. Mamselamsen Says:

    Frägan är…. vem ska röka? Du eller K?

    Jag har under hela mitt mammaliv velat se dig röka en stor fet cigarr. :-)

  3. puppan Says:

    Aska har jag använt många gånger för att putsa silver. Det funkar hur bra som helst …. men cigarraska på vita fläckar har jag aldrig hört talas om. Hur som….lycka till :)

  4. Karolina Says:

    Spännande! Hur gick det?

  5. Sandra Says:

    Oj det var en nyhet för mig, hoppas det fungerar! Kram Sandra

  6. Moster Tina Says:

    Jag har hört att det finns något som heter pottaska och jag tror att det kommer från förbränning av trä och kan användas till rengöring.

    Själv har jag slipat teak med ytters fin stålull (utan tvål i) och sedan smörjt in med parrafinolja. Man kanske måste slipa hela ytan för att få den jämn och sen ”polera” med oljan. Prova först på någon ”förstörd” teaksak.

    Ni har en trevlig blogg som jag tassar runt i.
    /Tina

  7. Fröken J Says:

    Moster Tina: Tack för tipset, det får vi testa. :)

  8. Karin Says:

    Hur många kilo aska vill du ha? Vi producerar en del per vecka… jag kan skicka en plastpåse i en jiffy? :o))

    Faktum är att aska är bra till mycket. Till exempel att polera rutor med… vått hushållspapper doppat i aska och voilà… skinande rent glas!


  9. […] 3, 2008 Värmefläckarna på matbordet vägrar ge med sig, även om de främst syns i direkt solljus. Men jag ger mig inte. Ikväll ska jag gnida som en […]

  10. Marion Says:

    Hejsan!

    Prova med vanligt cigarettaska blandat med dågra droppar matolja.
    Värt att prova.
    Funkar för mig.


Kommentera

