Loppis. Öppet. Massor.

mars 10, 2008

fornasa_loppis.jpg

Helgen spenderades på loppis-slättena kring Motala med fröken K som guide i baksätet. Utflyktens första mål var loppisen i Fornåsa med stylten Loppis. Öppet. Massor, där vi nästan drunknade i skräp, men även hittade varsin Gunilla-kruka från Upsala Ekeby till fyndpris.

fivelstad_loppis.gif

Nästa stopp på väg mot Vadstena var ett nära fallfärdigt hus i Fivelstad som innehöll sjukt mycket skräp och en ilsken gubbe som blockerade dörren och knappt ville släppa in oss. I jämförelse var Fornåsa-loppisen städad och riktigt välordnad.

Väl i Vadstena höll tiden på att springa i från oss. På en och en halv timme hann vi med inte mindre än sex olika loppisar och antikaffärer, varav den allra sista var den allra bästa. Såklart.

antikhandel_vadstena1.jpg

Antikhandeln i utkanten av Vadstena hade en dedikerad 50-talshörna, trevligt värre! Herr K hittade en Atterberg-vas som nästan fick följa med hem. Själv spanade jag in två fina teve-stolar (Alf Svensson, 1953), som jag tråkigt nog insåg inte skulle få plats hemma hos oss. Bilderna inifrån ladan verkar ha blivit kvar på slätten någonstans, så ni får hålla tillgodo med lite inlänkade bilder så länge.

ogonfrojd.jpg

I Hamnmagasinet fanns en hel del fina men dyra plåtburkar, vi snackar hundralappar för storleken mycket liten. På gågatan hittade fröken K en grön liten kruka i Mormors källare och en gammal julgranskula hos Ögonfröjd, butiken som utöver glittriga kulor erbjuder ett brett urval av gamla Lundbymöbler och trasiga blunddockor på liten yta.

De bästa fynden gjorde vi hur som helst i dagens sista butik, Figurinen, just före stängning. Jag och Herr K kom över ett gammalt mätglas från 60-talet och två string-tuppar i plåt. Perfekt i påsktider, inte sant? Fröken K fyndade ytterligare några julgranskulor, en tidningskorg av stringmodell samt den oumbärliga ishinken, is-sissi.

figuriner_antik2.jpg

Edit: 080310, 21:36

Gunilla-krukan och plåttupparna, nu på bild!

loppis_fynd1.jpg

12 Responses to “Loppis. Öppet. Massor.”

  1. linda m Says:

    underbart!! vad tidig du är :-)
    Jag vill också åka runt på loppis!!

  2. malin Says:

    I mina trakter minsann. Nästa gång får ni ta svängen till Motala Återvinning samt en annan namnlös loppis i dess närhet. Finns även en bra i Finspång tror jag…

  3. Karin Says:

    Hej sötaste fröken J. Tack för en mycket trevlig helg. Välkomna tillbaka! (Estelle undrade om ni kommer närsta helg.) Kram!

  4. Fröken J Says:

    Malin: Ah, de ställena får vi ta nästa gång! Är det där du shoppar allt fint ni har hemma hos er, eller är det Tradera som gäller även för dig?

    Karin: Tack desamma! Du får hälsa Estelle att vi kanske inte kommer riktigt nästa helg, men snart snart igen. :) Glömde jag ju ge henne Kenta och barbisarna-boken!

  5. Jo Says:

    Ujuj, skaplig runda! I den sista butiken hade jag nog ruinerat mig totalt! :) Det verkar som om ni har gjort massa fina fynd! Det smittar av sig, för det började helt klart suga i Loppis-tarmen nu! Synd bara att det är lite svårare att göra riktiga fynd inne i Gbg. När jag är ”hemma” på andra sidan Sverige, hittar jag alltid bra loppisfynd!

  6. Fröken J Says:

    Jo: Rätt svårt att fynda i Sthlm med, även om det går… då och då. :)

  7. malin Says:

    Jag vet inte om jag fyndar så mycket egentligen :) Tycker det är svårt att fynda numera även om det går. Tradera funkar emellanåt :)

  8. malin Says:

    Vill också säga att jag får massor av bra tips genom er blogg och supernice lägenhet!

  9. malin Says:

    åhh! jag vill också på loppisutflykt! :)

  10. Lena Says:

    Men ååh, teve-stolar och köpte dem inte! Jag förstår er så klart om ni inte har plats, det är bara det att jag är så vansinnigt sugen på en eller två sådana, så jag önskar att jag själv hade kunnat lägga vantarna på dem. :-)

    Tack förresten för en trevlig och inspirerande blogg, vad många snygga grejer ni samlat på er!

  11. angelica mörner Says:

    hejsan roligt att titta runt här på loppis mycket saker ni har trevligt

  12. rache Says:

    fotrnåsa loppis är ingen hit när det gäller service.
    Ägaren skyller på kunder och att han inte hinner kolla.
    Han har mer skräp än han kan hålla reda på.
    Så här får man klara sig själv helt och hållet helst


Kommentera

