Jakten på de perfekta ljusen.

mars 31, 2008

nagel_ljus.jpgMånga ljusstakar från 50-talet är dimensionerade för smala ljus, typ julgransljus, fast längre. På ett retroforum fick jag tips om att Lagerhaus har dylika ljus i svart, men där gick jag bet. De hade inga smala ljus överhuvudtaget, enligt tjejerna i kassan.

Efter att ha letat igenom de flesta nära-jobbet-butiker skulle kunna ha smala ljus, utan resultat, inser jag faktum – jag kommer att bli tvungen att stå i köket och stöpa egna ljus till alla mina nya, fina ljusstakar.

Edit 16:11
birgitta_ljus_liljeholmens.jpgBirgitta från Liljeholmens är precis vad jag letar efter. De finns i och för sig bara i vitt, men ändå. Jag slipper stöpa egna stearin, även om det säkert också kan vara kul att testa någon gång.

6 Responses to “Jakten på de perfekta ljusen.”

  1. 100mia Says:

    Hej hej! Jag gillar er blogg (och smak!), så jag tänkte att ni kanske skulle gilla detta tipset. Kolla in, och om ni vill, blogga om en fin Le Corbusier c4 på tradera

    http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=61690732

    kram

  2. Charlotte Says:

    Hej!

    Har inom kort jättebra ljushyvlare i webbutiken. Håll utkik på http://www.kvalitetochfynd.se!

    Mvh Charlotte

  3. Linda P Says:

    Amen du är väl en goding! ;) Precis till en sådan Nagelljusstake letar jag ljus. Tack tack!

  4. Marianne Says:

    Jag letar efter supersmala ljus som min
    mamma hade till ljusstakar i form av neonfärgade
    äpplen. De var mindre än 1cm diam och ca 30cm långa.
    Finns sådana att köpa idag!
    Marianne

  5. Fröken J Says:

    Marianne: Vi hittade svarta smala ljus på Stockhome (en inredningsaffär i Sthlm) innan jul. Annars kan ju Birgittaljusen ovan funka. :-)


  6. Jag har märkt att smala ljus är en bristvara idag.
    Har därför i vårt lilla företag, Tindra Ljusstöperi,
    tagit fram ett smalt vitt ljus,diam. 9mm, i tre olika längder: 330,390 och 450 mm. Ljusen levereras i en papptub med 5 ljus i vardera längd.


Kommentera

