I Glasriket var det bättre förr.

april 18, 2008

Jag har aldrig varit särskilt mycket för glasprylar, i synnerhet inte från Glasriket. Kanske beror på att jag har mina rötter i centrum av riket. Hade jag vuxit upp i Finland med Iittala och Alto hade de kanske känts lika trista, som Hydman-Vallien och Intermezzo gör för mig idag.

Men så plötsligt har jag fått upp ögonen för 50-talets Glasrike med Alsterfors och gamla Orrefors-serier som Fuga och Colora. För att inte tala om Strikt från Johansfors och Bengt Orup. Uj, så mycket fint det fanns i Glasriket för trettio, fyrtio, femtio år sedan.

Än så länge har vi bara ropat in två små turkosblåa fuga-skålar på Tradera, men hittar jag en stor orange colora-skål till inte allt för högt pris slår jag nog till igen. Det gäller att passa på när Herr K är på villovägar, vem vet, sen kanske det blir färgat-glas-shopping-stopp.

14 Responses to “I Glasriket var det bättre förr.”

  1. Jo Says:

    Visst är Fugaskålarna fina? Vi ”hittade” fyra sådana härute i Rucklet när vi köpte det, två mindre och två stora. Jag har blivit helt Fugatokig och vill utöka samlingen med småskålar och ännu hellre, flera stora, men hittills har de sprungit iväg på tradera.. Det kanske är DU som bjuder emot? ;) Iaf: jag håller med dig om HM och de andra moderna,inte så skojiga. Jag gillar också de äldre mer (surprise?).

  2. sparris Says:

    Ja, jag har också en nyväckt böjelse för framförallt Fuga men även annat färgat glas, gärna rök- eller sådär aubergine/lilatonat. Har hittills bara en enda blå fuga, läskigt vad de röda drar iväg i pris på nätet :S


  3. Taket i köket målas självklart blankt och i köket har vi inga väggar utan bara köksutrustning och väggarna börjar vid matplatsen. Svårt att förklara men det finns bilder i bloggen. Väggarna tillhör egentligen vardagsrummet! :) Så det behövs inte någon ommålning. ;)

  4. Zun Says:

    Halloj där, undrar bara om du skulle kunna maila bilder på hatthyllan som jag var intresserad av?!

    /Zun

  5. Camilla Says:

    Härliga färger på dessa glasprylar. Riktiga vitaminkickar! :) Jag har en sak åt dig/er inne på min sida! Trevlig helg.


  6. Man blir glad bara av att se på de där fina färgerna…

  7. Mia Says:

    Mitt första besök härinne, har hunnit surfa runt och kika in i arkviet. Wow vilken härlig blogg ni driver! Är smått förälskad i er stil.

    Ha de bra!
    Kram Mia

  8. Mia Says:

    Svar: visst är den läcker. Den är från Cosas, tänkte vara snäll och länka dit men icke, de inventerar visst står det och man får återkomma på onsdag. Hittar du inte den, hojta så ska jag länka igen!

    Hinner ni sola nåt i storstan idag då? Jag är ledig till på måndag och har verkligen inte gjort mycket. Fruktsallad + bok + gräsmattan i trädgården, det har varit min dag hittills. Behövs inte mer!

    Ha de fint!
    Kram Mia

  9. Mia Says:

    Trevlig Helg!

    Kram Mia

  10. Hanna-Sofia Says:

    Jag har tre orangea Coloror jag ropat hem från Tradera.

  11. Jo Says:

    Men var äääär ni någonstans? ;) Är ni på glasjakt tro? Ha det gott iaf!

  12. Martina Says:

    Vad roligt att höra att du gillar min blogg, ett tag tänkte jag sluta för jag blir så slukad, sambon tycker jag sitter här för mycket, men till helgen åker jag till Italien en vecka så då blir det lite paus!
    Det stämmer stolarna är från 80-talet, köpta på ikea!

  13. Harp Says:

    Somehow i missed the point. Probably lost in translation :) Anyway … nice blog to visit.

    cheers, Harp
    .

  14. Malin Says:

    Hej!
    Jag säljer en glaskaraff ”strikt” för 1800 kr om någon är intresserad.


Kommentera

