Efterlängtad bastukänsla?

januari 24, 2009

bastu_furu_090124Furu är inte precis det jag tänker på när jag hör ord som trendigt och smakfullt, oavsett vad Aftonbladet och IKEA påstår.

Så långt det är möjligt undviker vi all form av inredning som ger bastukänsla, i synnerhet kvistig furupanel på väggar och i tak.

Någon som tror att furu kommer tillbaka på allvar under 2009?

9 Responses to “Efterlängtad bastukänsla?”

  1. Mamma 2.0 Says:

    Jo, jag tror det kommer. När jag klev in i min syrras nybyggda fräna lägenhet i Hammarby Sjöstad för första gången i somras trodde jag att jag såg i syne. De har faktiskt furudörrar. Och det var dessutom snyggt.

    Dock inte en kvist så långt ögat kunde nå och dessutom kombinerat med vita väggar och stora fönster och skiffergolv.

    Tror att det dessutom är ett träslag som passar i lågkonjunkturens Sverige. Trygg svensk kärnfuru att hålla i handen när det blåser kallt. Så ja, jag tror på en snar comeback!

  2. Malin Says:

    Ytterligare ett exempel på att allt som är ”inne” inte är snyggt. Om man inte talar om ”stjärnsågad, kvistfri furu av högsta kvalitet med stående årsringar” som Norrgavel använder till en del av sina möbler då kanske. Och då pratar vi om annan klass än Ikea även när det gäller pris. Sörjer lite grann att vi inte får plats med Norrgavels Brett matbord (http://www.norrgavel.se/Product.aspx?ProductID=274&ArticleID=351&DetailID=1) i nya köket. Men lika bra är väl det, för hade vi det hade vi ju inte haft råd att köpa några stolar… Det blev Sixten från Mio (http://www.mio.se/Sortiment/Matplatser/Stolar/Sixten/?p=0) istället. På rea. Gillar rea *ler*

  3. Fröken J Says:

    Malin: Vi gillar Sixten, fin 50-talskänsla. :-)

  4. Agnetha Says:

    Ja, men, kors i taket! Jag håller med om att kvistig furu är fult, men kan ändå inte låta bli att hoppas att det blir trendigt igen, för då kan vi ju låtsas att våra furupanelsklädda 70-talsväggar i både kök och gillestuga är meningen, och inte bara ett resultat av hinner inte/orkar inte/ har inte råd att prioritera… ;o)

  5. Johanna Says:

    Njae, furu är fulu för mig. man kan ju iofs lasera den vit, det är juste.
    Men för att furu ska bli snyggt måste prisklassen upp o kvistarna bort som sagt.

  6. Karin Says:

    Attans – jag skulle aldrig målat vitt i källaren… tänk dig så trendigt det kunde varit där nu! :D

  7. Fröken J Says:

    Karin: Jag veeet, ni är så ute nu. Ni får spika ny parkett utanpå. :-)

  8. sparris Says:

    Nej inte furu..! och absolut inte på väggarna. Skidstuga är snäppet värre än bastuvibbar för mig. Får rena cellskräckssymtom.

  9. Anna-Karin Says:

    Det kommer säkert, men kanske inte redan i år.

    Hur som helst jag bryr mig föga och fortsätter leva med vitt och teak.


Kommentera

