Gunilla i varje fönster.

februari 11, 2009

ue_090211Från besöket hos Herr K:s föräldrar i helgen fick vi med oss inte mindre än tre Gunilla-krukor, två större och en mindre. Krukorna är hur fina som helst och passar perfekt jämte våra tidigare krukor, eller ytterfoder som en del envisas med att kalla dem, från Upsala Ekeby.

Problemet är att krukorna saknar de svarta originalfaten, som dessutom verkar i princip omöjliga att få tag i.  Istället har jag påbörjat operation ”måla terrakottafärgade fat med högblank svart färg utan att penseldragen blir allt för synliga”.

Vi får se hur det går, i halvtid såg det ganska randigt ut. Kanske borde jag överge målarburken till förmån för sprayfärgen jag använde till stringgavlarna i fjol?

Edit 090223:
Eftersom det är knepigt att spraymåla inomhus och färg på burk rinner utomhus när det är kallt, så slutade det med att jag svampade faten tills färgen täckte. Det blev okej, men inte hundra. Kanske får faten även ett lager sprayfärg till våren.

12 Responses to “Gunilla i varje fönster.”

  1. Malin Says:

    Sprayfärg!!

  2. Heidi Says:

    Skulle just säga det samma. Sprayfärg.

  3. MissKatka Says:

    Eller använda en ”skum”pensel. Fråga i färgaffären.

  4. johanna Says:

    Som de andra säger, spray tror jag på. och någon lösning så att inte det kommer vatten på faten för då flagar nog färgen rätt fort. Ni har förresten inte några stringhyllor över? Hör av dig i så fall om ni vill bli av med dem.

  5. Axelina Says:

    Ja sprayfärg är nog bäst. fina krukor!


  6. Sprayfärg och kanske lite lack på det. Själv fyndade jag fyra gula (till påsken) och två vita Gunilla-krukor i lördags för 10 kr/st.

  7. Karin Says:

    Ha ha ha, sötaste Jessica! Snöade du helt in på Gunillakrukorna efter det första fyndet vi gjorde? Jag skall inte retas, jag älskar dem ju själv!

  8. Karin Says:

    Förresten…. i sommar skall vi ge oss ut och leta efter originalfat. Det finns fortfarande gott om den häromkring.

  9. christina Says:

    jag är smått bestatt av fina gamla krukor, har ett par ”gunilla” i olika färg och storlek. har såklart haft samma problem som du med faten, svåra att hitta. jag har fått köpa några separata fat i en antikhandel i min stad, hittat några på loppis… samtidigt har det med tjusningen att göra, med jakten, man får aldrig geupp! :-) ha en fin dag!


Kommentera

